diumenge, de març 14, 2010

LA LLIBERTAT, DEPÈN DE L'EDUCACIÓ?

Stuart Mill planteja la idea de que la felicitat és quelcom propi de l'ésser humà i té a veure amb el desenvolupament de la nostra humanitat i amb el fet de viure en societat. Podem trobar la felicitat en allò que ens faci ser cada vegada més humans. Ell això ho identifica amb la cultura humana en general i amb els plaers que qualitativament són millor perquè ens eleven, i no amb la quantitat del plaer o amb aquells plaers que compartim amb els animals. Per això defensa que tothom ha de tenir dret a l'educació, perquè sense ella no podem desenvolupar-nos plenament com a humans i tenim menys possibilitats d'assolir la felicitat. I alhora defensa la llibertat com a condició indispensable perquè després l'individu desenvolupi allò que ha descobert amb l'educació. És més, serem més lliures en tant que tinguem més possibilitats de triar i tindrem més posibilitat de triar si hem estat educats. Esteu, d'acord? Una persona que rebi educació pot ser més lliure? Una persona amb cultura té més possibilitats d'assolir la felicitat?

divendres, de març 05, 2010

Plaer, deure i llibertat

Segons Kant actuem moralment perquè som lliures. Si el que fem estiguessim programats per fer-ho, ja no es podría jutjar com a bo o dolent. Si estic programat per ser generós,la meva acció no és ni bona ni dolenta, senzillament no la puc evitar; igual que un animal no es dolent perquè ataqui un altre. Per això qui actua per deure, és a dir obligant-se a si mateix a fer una cosa per principi, tot i que li desgradi fer-la, està sent més lliure que qui actua per impuls o seguint el seu gust. Per això, Kant estaria d'acord en que qui actua seguint el plaer no és lliure sinó que es esclau del seu gust. Això crida molt l'atenció perquè pel sentit comú és més lliure qui fa més allò que li ve de gust. Què en penseu?