diumenge, de març 14, 2010

LA LLIBERTAT, DEPÈN DE L'EDUCACIÓ?

Stuart Mill planteja la idea de que la felicitat és quelcom propi de l'ésser humà i té a veure amb el desenvolupament de la nostra humanitat i amb el fet de viure en societat. Podem trobar la felicitat en allò que ens faci ser cada vegada més humans. Ell això ho identifica amb la cultura humana en general i amb els plaers que qualitativament són millor perquè ens eleven, i no amb la quantitat del plaer o amb aquells plaers que compartim amb els animals. Per això defensa que tothom ha de tenir dret a l'educació, perquè sense ella no podem desenvolupar-nos plenament com a humans i tenim menys possibilitats d'assolir la felicitat. I alhora defensa la llibertat com a condició indispensable perquè després l'individu desenvolupi allò que ha descobert amb l'educació. És més, serem més lliures en tant que tinguem més possibilitats de triar i tindrem més posibilitat de triar si hem estat educats. Esteu, d'acord? Una persona que rebi educació pot ser més lliure? Una persona amb cultura té més possibilitats d'assolir la felicitat?

25 comentaris:

Andrea 2B ha dit...

jo no estic d'acord amb lo que diu Mill de que si no estem educats temin menys possibilitats de ser d'assolir la felicitat perque tu ets el que buscas la teva felicitat y crec que la educacio no te res a veure amb aixo.
I amb "tindrem més posibilitat de triar si hem estat educats" Una persona que rebi educació pot ser més lliure? crec que no perque la seva educacio li privaria de fer coses que potser lio agradaria y faria unes altres per "obligacio".

Anònim ha dit...

SANDRA REDONDO 2B

Jo tinc una opinió diferent a la de Mill. Per a mi la felicitats és independent de l'educació.
Una persona inculta i sense cap tipus de coneixement pot ser més feliç que una persona culta i amb molts coneixements. Jo penso que la felicitats és algo que els humans busquem diàriament, la qual, fa que ens sentim agust amb nosaltres mateixos sense que tingui res a veure amb l’educació. Nosaltres no necessitem ser més cults per ser més feliços, potser amb poc i que per a nosaltres sigui significant ja ens serveix per ser feliços. Un cas molt clar serien les persones que estudien molt per després passar els dies treballant, això seria una persona culta i amb coneixements, potser si que aquesta persona així és feliç, però potser una persona sense estudis és igual o més feliç independentment de l'educació que hagi tingut.

Angel 2c ha dit...

En aquesta qüestió trobo que hi ha dos problemes d'allò més importants.
El primer problema: cap de nosaltres pot parlar des del punt de vista d'una persona sense educació. Aquest mateix bloc ja forma part d'aquesta educació. Així doncs, com a molt, podem especular sobre si una persona amb menys educació (o sense) pot ser més o menys feliç que nosaltres.

El segon problema: el concepte de felicitat.
Per a Mill la felicitat és la presència de plaer i absència de dolor. A part, Mill estableix una jerarquia de plaers, on situa clarament els plaers intel·lectuals per sobre dels plaers merament sensorials.

D'aquesta manera, clar que la educació és fonamental per a ser més feliços!! per a contradir la teoria de Mill hauriem de començar per definir que és la felicitat per a nosaltres, i a patir d'aqui hauriem de valorar fins a quin punt l'educació es important per a conseguir-la. Des del concepte de Mill esta clar que si.

Un exemple clar de contadicció a Mill és el tòpic: "feliç ignorant"... tot i així, no sabria dir si l'educació ens fa ser més feliços o no, o si "com més educació tinguis, més probable és que siguis feliç"... Poder per a alguns si, i per a uns altres no... no ho se

Unknown ha dit...

Jo crec que la felicitat si que depèn de la educació perquè si tenim una mínima educació obligatòria, la nostre felicitat esta una mica més assegurada, ja que si no tens un mínim d'educació la màxima felicitat és difícil d’assolir.
No obstant, també penso que sense educació pots arribar al màxim plaer, ja que no tots els plaers depenen de la felicitat que prové de l'educació, sinó que ni han de la pròpia experiència.
En relació amb la pregunta, una persona pot ser més lliure si rep una educació, jo crec que si però això no significa que aquesta persona sigui feliç.

Adrian Diaz 2B ha dit...

Desde mi punto de vista creo que en este caso Mill tiene razón ya que la educación nos permite tener más opciones. Me explico, si una persona tiene una base educativa puede optar a más cosas que una persona que no tenga dicha base. Es como si fueras ampliando tu visión, si no has recibido una educación tu campo visual es muy limitado y sólo podrás ver algunas de las opciones que tiene la vida y no podrás ser libre del todo, mientras que si tienes una educación este campo visual se ensancha y te permite ver cosas que no estarían a tu alcance.
De esta manera opino igual que Mill dado que si no ves todas las opciones, no te puedes decantar por la que más te convenga y esto limita drásticamente tu libertad. En cambio si abarcas muchas más opciones podrás tener mayor libertad de movimiento y acción.

Unknown ha dit...

Jo estic d'acord amb L'Angel en que cap de nosaltres pot parlar des del punt de vista d'una persona sense educació, però tampoc estic d'acord amb el que diu l'Andrea en que la educació priva de fer coses, ja que no trobo cap exemple que ho demostri. Mes aviat, l'educació li permetria a un individu fer aquestes coses que li agraden, ja siguin plaers quantitatius o qualitatius, ja que, si no fos educat, només podria tenir plaers quantitatius, de manera que, logicament, tindria un ventall més reduït de possibilitats de obtenir el plaer.

Tim William ha dit...

(IRIS BORDA 2ºB)

Yo estoy plenamente deacuerdo con Mill y con Adrián Díaz: cuando hablamos de libertad hablamos de la posiblidad de elegir aquella opción que más nos convenga y agrade (y de cuantas más opciones tengamos referencias entre más opciones podremos elegir).
El concepto de felicidad, para Mill, reside en la ausencia de dolor y la presencia de placer -una balanza entre uno y otro, donde la parte del placer pese más-, y este placer lo logramos eligiendo bien.
En conlusión, si la felicidad es placer; el placer lo logramos eligiendo bien entre nuestras opciones; a cuanta más educación más opciones tenemos entre las que elegir; y a cuantas más opciones mayor posiblidad de elegir bien; creo que la educación va estrechamente ligada con la libertad.

Unknown ha dit...

Yo estoy bastante de acuerdo con lo que nos comenta Mill. Si tu has tenido una buena formación académica sabrás moverte más por la vida que no una persona que es totalmente analfabeta, por lo tanto, desde mi propio punto de vista si tu as sido educado se te abre un mayor abanico de posibilidades que las que tendrías si no estuvieras educado

el pensador ha dit...

Bona qüestió la que planteja l'Àngel: ningú de nosaltres no pot parlar des de la ignorància donat que ja tenim certa educació. per tant només podem suposar què passaria si no en tinguéssim. Però també podem mirar al nostre voltant i veure si les persones que considerem felices són persones conreades, cultes, en algun sentit (no necesàriament acadèmic) o no. I també podem pensar en nosaltres quan encara estavem a les beceroles de la nostra educació, és a dir, a la infància. Si fem alguna d'aquestes dues coses: que veïem: s'és més lliure amb educació o no?

Marina 2A ha dit...

Bé, jo no em puc decantar per una posició clara perquè penso que hi ha diverses postures davant d'aquesta qüestió.
Per una banda, estic d'acord amb l'Àngel, perquè ningú dels que comenten aqest bloc pot parlar des del punt de vista de la total ignorància. Així doncs, hauríem de recórrer, com ha dit "el pensador" a quan érem petits. I, des del meu punt de vista, penso que tots els nens són feliços, estiguin "educats" o no.
Aquí també es presenta una altra qüestió perquè què entenem per EDUCACIÓ: El fet de rebre una formació intel·lectual a més a més de tenir un bon comportament davant la societat, o només el que es refereix al comportament de les persones i a la seva actitud com per exemple, el respecte cap a altres persones o el fet d'acatar les normes de la societat?
Perquè si plantejem la pregunta amb el primer exemple d'educació, òbviament, sóm més feliços les persones que tenim certa formació intel·lectual, tal com diu Mill, i també l'Adrián i la Iris, ja que tindrem un ventall més ampli d'opcions a triar, seleccionant sempre les que més ens convinguin, és a dir, les que ens fagin més feliços. Però si plantegem la pregunta amb el segon concepte d'educació, penso que Mill va equivocat, ja que, per exemple, un nen d'una tribu africana, probablement, no té una formació intel·lectual, però sí serà respectuós, amable, etc., per tant, des del meu punt de vista, educat. Així doncs, aquest nen, al llarg de la seva vida tindrà un ventall més reduït d'opcions a triar però ell serà igualment feliç perquè valorarà altres coses i el fet d'ignorar les altres opcions no el privarà de la felicitat.

Unquès Tafardepo Lèmiques ha dit...

En efecte, una persona que hagi rebut una educació, i més si aquesta és bona, pot ser més lliure, ja que en una situació té més possibles resolucions davant d'aquesta i pot escollir, sempre i quan no estigui ja en una situació que no implica llibertat, com estar empresonat o dins d'un règim dictatorial, que gairebé seria el mateix que estar a la presó però a nivell estatal.
En canvi, una persona que no hagi rebut educació, veurà que només té una solució, o es redueix el nombre de solucions, davant la mateixa situació i no serà lliure d'escollir, ja que no tindrà les mateixes sortides.

Pel que fa a l'altra pregunta, segons Mill, la felicitat s'obté a partir de la felicitat global i aquesta, amb els plaers, principalment els quantitatius, els de caire intel·lectual. Per tant, una persona amb cultura té més possibilitast d'assolir la felicitat, ja que gràcies a la cultura s'obtenen, majoritàriament, els plaers més intel·lectuals, al escoltar música, al tenir uns diàlegs, etc...

Xavi Guerrero Castillo 2ºC ha dit...

Jo estic plenament d'acord amb el que en aquí ens diu Mill, perque jo crec que contra més educació i cultura tingui una persona, aquesta més felicitat tindrà, o en el cas de que encara no la hagi assolit, tindrà més facilitat, crec jo, en assolir-la que una persona sense estudis ni cultura, ja que una persona amb estudis i cultura tindrà un ventall per escollir la felicitat que més li convingui, en canvi, una persona sense estudis ni cultura no tindrà cap ventall per escollir sino que nomès voldrà assolir aquella felicitat que en aquell moment desitja.
Per tant, crec que contra més estudis, més cultura i experiència tingui una persona més facilitat tindrà per assolir la felicitat, i aquesta serà millor.

Marc O 2C ha dit...

Personalment, estic bastant d’acord amb el que diu Mill. Una persona que hagi tingut una educació més amplia tindrà més opcions per triar, ja que al tenir present més alternatives que els demés, en podrà triar la millor i per tant gaudiria d’una major llibertat.

Tot i així, l’educació, a part de fer-nos més lliures, no té perquè fer-nos més feliços.
Com ha dit la Marina, el fet que una persona sigui ignorant en alguns temes el farà que valori molt més d’altres i, per tant, podrà arribar a un nivell de felicitat igual o major que els que han rebut tanta educació.

Genís 2A ha dit...

Jo estic d'acord amb l'Àngel (per primera i última vegada xD). Però a part crec que ningú podrà ser mai feliç de debó, tingui educació o no, pequè tothom, per la nostra propia naturalessa vol més del que té, aleshores sempre voldrem coses i mai estarem agust amb el que tenim. Tenir educació no fa res més que poder entendre millor el món que ens envolta, però no se si realment val la pena per tenir més plaers ja que el món és tan corrupte que crec que podriem ser més feliços sense assaventar-nos de moltes de les coses que pasen.

Anna Escalona 2A ha dit...

Bé doncs, respecte el que diu Mill jo no crec que la gent assoleixi la felicitat mitjançant el grau d'educació que cert individu humà pot assolir o que ha tingut la bona sort de rebre, sinó que jo considero que un individu és feliç sempre que estigui a gust amb el que té i no vulgui més (tot i que això passa en molt pocs casos). Encara que estic d'acord quan afirma que qui rep més educació serà més lliure d'escollir el seu futur, això ho trobo bastant obvi.

guasch 2 batx-A ha dit...

Jo estic d'acord amb lo que diu Mill sobre l'educació.
Quan parlem d'educació parlem de tots els valors que adquirim durant tota la nostra trajectòria. Aquets valors els adquirim mitjançant l'escola, els pares i sobretot la vida en general. Per tant, tots aquets conceptes que guardem, algun dia o altre, els utilitzarem. Amb ells podrem saber coses que d'altra gent no les sap perquè no les ha adquirit i això et dona molta, molta llibertat.

guasch ha dit...

Jo estic d'acord amb lo que diu Mill sobre l'educació.
Quan parlem d'educació parlem de tots els valors que adquirim durant tota la nostra trajectòria. Aquets valors els adquirim mitjançant l'escola, els pares i sobretot la vida en general. Per tant, tots aquets conceptes que guardem, algun dia o altre, els utilitzarem. Amb ells podrem saber coses que d'altra gent no les sap perquè no les ha adquirit i això et dona molta, molta llibertat.

rafel ferrer ha dit...

No estic gens d’acord amb el que en diu en Xavi Guerrero quan diu “una persona sense estudis ni cultura no tindrà cap ventall per escollir sinó que només voldrà assolir aquella felicitat que en aquell moment desitja.” Personalment penso que amb la educació no se’t obre cap ventall de possibilitats respecte la felicitat, hi ha moltes coses que fan felices a una persona i no venen relacionades amb la felicitat, sinó amb els sentiments que cada persona posseeix.

rafel ferrer ha dit...

Per molta educació que tinguem, o que podríem obtenir en un futur, no crec que sigui un fet que et produeixi llibertat, tota persona educada o no pot raonar i per si mateix obtenir la llibertat, fins i tot a vegades una educació molt dura, no t'afavoreix cap llibertat, per això em mostro en contra davant l’opinió de Stuart Mill, per una altra banda crec que la felicitat s’assoleix individualment per a cada persona, cadascú te les coses que li agraden i les que no, i es molt normal que coses que a certa persona no li agraden gens a mi em poden fer molt feliç, tenint els dos el mateix grau de llibertat.

Daniela Duffet ha dit...

Jo estic bastant d'acord amb Mill, i també amb alguns companys com ara l'Angel o l'Adrian Diaz. Crec que al tenir educació tenim més opcions i més llibertat i aixó, al seu torn, ens porta a la felicitat. A més, l'educació ens ajuda a saber quines desicions prendre i com fer servir la llibertat.
No crec, per aixó, que l'educació necessàriament sigui acadèmica: aixó és un tipus d'educació.
Segons el diccionari, EDUCAR és "Formar, ensenyar i instruir els infants, i també els adults, per tal d'aconseguir el desenvolupament integral de llur personalitat". Així, educar pot ser aprendre tot tipus de coneixements que t'ajudin a desenvolupar-te com a individu. Estar educat et permet entendre més les coses que ens envolten i a prendre desicions que ens poden portar a la felicitat.
Una cosa en la que estic en desacord amb Mill és que ell opina que som els únics en buscar la felicitat, i diu que per aixó el que ens fa més humans ens fa més feliços. Jo no estic d'acord; crec que hi ha altes éssers vius que també busquen la felicitat, no només busquen sobreviure, tot i que potser la seva felicitat és diferent a la nostra. A més, no només les coses "humanes" ens fan feliços: trobar parella, tenir el que vols, etc. no són coses que es limiten al món humà.

àlex muntané ha dit...

Estic molt d'acord amb el que diu l'Àngel.
Una cosa és debatre aquest tema sota la definició de felicitat de Mill i una altre, ben diferent, és fer-ho depenent de la nostra definició de felicitat.
Si tenim en compte que per a Mill els plaers representen la felicitat, i els més importants són els intel·lectuals; estic totalment d'acord amb que la llibertat depèn de l'educació, ja que com més feliços podem creure que més lliures som.
Per alguna altra gent la felicitat no va gens relacionada amb l'educació, tot i que, sota el meu punt de vista, crec que és evident que com més coses saps, més llibertat tens per a escollir, i això pot implicar més felicitat.

Anònim ha dit...

Marta Vega 2A:

Crec que Mill té tota la raó en el que diu. Una persona que no ha estat educada pot ser feliç també, és clar, però si rep educació general tindrà més oportunitats de ser feliç. El seu món s'expandirà, perquè coneixerà més coses. I pot ser descobreix que dedicant-se a alguna d'aquestes coses és feliç (per tant, la llibertat d'escollir també és indispensable). Si no hagués rebut aquesta educació, pot ser mai hauria conegut aquest quelcom que li produeix aquesta felicitat. Estic totalment d'acord amb Mill.

Sonia Ramírez ha dit...

D’una banda si estic d’acord amb Mill quan afirma que una persona és més lliure si ha rebut educació ja que aquesta persona tindrà un ventall més ampli d’opcions per escollir. D’altra banda, no crec que una persona culta o educada pugui ser més feliç que una que no ho és perquè aquesta seria feliç amb el que tingués, de fet, sempre es diu que els nens són feliços perquè encara els queda molt per aprendre de la vida, de les preocupacions...

Jorgina Serra ha dit...

En aquest cas, al mateix temps que molts d'altres comentaris, estic d’acord amb la idea que expressa Mill en aquest fragment.
Crec que una persona amb més educació pot arribar amb més facilitats a la felicitat ja que disposarà de més possibilitats per elegir sobre diversos aspectes de la vida. I per tant, també crec que l'educació és un dret que ha de tenir tot habitant del món.
Tot i això el comentari que ha fet l'Àngel m'ha fet pensar força, ja que és ben cert que no podem posar-nos en el lloc d'una persona que no ha rebut educació...

Diego Celentano 2 A ha dit...

Jo crec que la llibertat si depèn de l’educació.
Perquè per ser lliure, tens que sapiguer el que et correspon com a persona, i això ho sabem si rebem una educació.
Jo considero, per tant, que una persona que té una millor educació, o més ben dit, una amplia educació, té les eines necessaries per poder sapiguer el que és la llibertat, i amb això, poder arribar a tenir-la. Ara bé, la llibertat és un concepte molt ampli.
Considero, com Mill, que la llibertat és el fet de que tu puguis decidir sobre els teus actes, ( exceptuant aquells fets que perjudiquin física o moralment a la resta de persones).
En conclusió, segons la meva opinió, una persona que té una correcta educació, podrà sapiguer el que significa la llibertat, i així doncs tenir la possibilitat de gaudir-la. Perquè no es pot ser res si no es coneix. O si?