dijous, d’octubre 06, 2016

L'estat segons Plató

"L'estat on qui governi no vulgui governar serà el millor estat".
Per Plató la vida correcta es la vida dedicada al coneixement. Però alhora pensa que el que més sap ha de dedicar-se a la política. Tenint en compte això, reponenu alguna de les següents preguntes:
-què creieu que vol dir Plató amb aquesta frase?
-esteu d'acord?
-esteu en desacord amb el que diu algun company?

40 comentaris:

Albert Navarro ha dit...


-Crec que el que vol dir Plató és que per arribar a ser el millor estat, els governants no han de mirar per si mateixos, no ser cobdiciosos i mirar pel bé comú dels altres pilars del seu poble. També pot referir-se a que els governants no es creen, sinó que NEIXEN amb aquesta predispocició, i amb la part racional més avançada (fent una referència clara al mite del Tir Alat).

-Estic totalment d'acord amb el que va dir Plató, avui en dia la majoria de les societats són controlades per gent hipócrita i sense cap mena de coneixement ni part racional, només miren pel seu bé i la majoria no ténen cap interés en el poble.

-Un amic diu que el que volia dir Plató és que l'estat en el cual no hi hagin governants serà el millor estat. Jo penso que no és exactament això, perquè segons Plató el model de societat ideal está format en relació a l'ánima d'una persona, que per estar equilibrada necessita d'una part concupiscible (camperols, ciutadans...), d'una part irascible (Exèrcit, vigilants...) i finalment de la part racional, que está relacionada amb la saviesa i pertocaria en els governants, per tant, podriem dir segons Plató que els governants són necessaris per a un funcionament just de la societat.

Albert Navarro ha dit...

La ciència actual i el que dèia Plató es contradiuen?

-El mite del Tir Alat de Plató diu que l'ánima del home fa una "cursa", i depenent de com hagis controlat les parts de la teva ánima a la vida real, arribaràs o no més lluny cap al món de les idees, i on sigui que et 'caiguis' en aquesta cursa et reencarnaràs en un tipus d'HOME o un altre. L'home té la capacitat de raonar, però els animals no, el animals no ténen raonament, sino que actuen pels seus instints.

Cientificament, els primers éssers vius a la Terra es van crear a partir de cél·lules dividint-se i agrupant-se, cadascuna amb funcions diferents. Això soposa que TOTS els éssers vius provenim d'un MATEIX origen.

Perquè el mite del Tir Alat discrimina les altres manifestacions de vida i nomès afecta als humans? No podria un humà caure de la cursa i reencarnar-se en un altre ésser viu?

Peiyu Zheng ha dit...

1.- "L'estat on qui governi no vulgui governar serà el millor estat".

Jo crec que Plató vol dir que quins han de manar en la seva utopia no han de ser els homes que ho volen. I quins homes voldrien manar? La resposta es obvia. Els homes avariciosos son els que generalment volen el poder, es a dir, els homes concupiscibles. Si un home concupiscible te el poder, seria descontrolat, la seva avarícia i desitjos el controlaria i no seria moderat. Un exemple d'aquest tipus d'estat seria la democràcia, on la majoria té el poder i la majoria de la gent és concupiscible. Molts polítics diuen que fan aixo i allò per el be comú, però en realitat ho fan per ells mateixos. Llavors qui hauria de manar? La resposta de Plató és que han de manar els homes racionals. Les seves virtuts son la prudència i la saviesa. Les decisions que farien serien les justes. Encara que faci una decisió en el que no estiguessis d'acord, hauràs de confiar en el que diu, perquè l'home just sap fer el que toca quan toca.

2.-

Estic totalment d'acord amb Plató. Qui hauria de manar no es l'home concupiscible, sinó que es l'home savi/just. Sabent aixo, tindria dubtes de si algú es savi de veritat, vull dir, com podem saber qui es savi? En alguns llocs els savis son nascuts i elegits; en altres, la virtut de saviesa es guanyada per la reputació. Jo crec que ningú es savi del tot. Pot ser hi ha gent mes racional que altres, però hi ha moments en que les altres parts de l'anima exploten i els dominen per instants. Llavors aquella gent intenten imitar la saviesa, i son gent que en les situacions critiques la part racional seria oprimida per la part concupiscible i la irascible i no prendrien les decisions correctes.

oriol camprubi ha dit...

Oriol Camprubí ha dit...

1.- Jo crec que el que vol dir Plató amb aquesta frase es que qui vulgui manar sempre farà el que ell vulgui sense pensar amb el bé comú, per exemple la gent concupiscible, que sempre farà el que ell desitgi sense pensar amb les conseqüències. En canvi, si el que governa és un al que no li agrada manar, sempre pensarà amb el bé dels altres, per exemple la gent racional, que sempre actuarà pensant amb els altres.

2.- Sí, hi estic totalment d'acord.

3.- De moment tothom ha dit el mateix que jo, així que no, no estic en desacord amb ningú.

Tomas Berjaga ha dit...

- Plató amb aquesta simple frase ens vol transmetre la seva idea sobre la millor forma d’organització, en el seu cas de una polis encara que es podria traslladar al que avui en dia anomenem estats. La frase fa referència al que ell diu de que tothom neix predeterminat per estar en una d’aquestes tres classes. Es a dir, una persona que haguí nascut amb la part racional més desenvolupada encara que no volguí governar ho haurà de fer perquè es la seva funció dins la forma utòpica de polis que planteja Plató.

- Sincerament no estic d’acord amb la forma d'organització que planteja Plató, perquè jo crec que qualsevol persona és capaç de exercir la professió que a ell li agradi independentment de la seva classe i tothom hauria de ser partidari de les eleccions que s’han de prendre en la polis o estat. El que defenso jo a vegades no funciona del tot bé, o podem apreciar al nostre govern actual, perquè algunes persones són corrompudes pel poder però es la única forma en la qual el poble, que es la majoria de la població, tingui poder dins del estat.
Plató podria rebatre la meva última frase dient que el que vol la majoria a vegades no és el millor per això jo crec que hi ha de haver una separació de poders, en la que el poder judicial el tinguin professionals objectius i els altres recaiguin sobre professionals que representin el poble.

Tomas Berjaga ha dit...

M'agradaria preguntar-vos Peiyu, Oriol i Albert una coseta sobre la vostre posició. Com creieu que els savis són els més idonis per a prendre ells sols les decisions del estat si són un grup minoritari? No creieu, fora de la utopia, que aquest sistema de govern podria només afavorir els interessos del savis sense tindre en compte a la població que és el grup majoritari? Per una altre banda creieu que els savis també es podrien corrompre una vegada estiguessin al poder i sabessin que no els podrien fer fora per la classe que ells tenen dins la polis?

Fabian Svensson ha dit...

Per Plató l'estat ideal és aquell en que governen els savis. No creu que la democràcia sigui un bon sistema polític, perquè la majoria dels ciutadans no tenen una personalitat que els permeti veure quines són les bones decisions polítiques, i a causa d'això, una decisió objectiva sovint resulta dolenta. Per tant, han de governar només aquells que siguin racionals, perquè són ells qui poden prendre bones decisions.
La idea d'aquesta frase de Plató és justament aquella, les persones que volen el poder són les concupiscibles i ells no poden governar perquè prioritzen els desitjos per damunt de la raó. En lloc de fer el que sigui bo per l'estat, fan el que sigui bo per ells mateixos.
Jo crec que Plató té raó, perquè la democràcia no és un sistema perfecte, però tampoc ho seria el seu. Tots els homes, fins i tot els més savis es poden corrompre i crec que és probable que ho facin. Per tant, si funciona el sistema Plató això seria ho millor possible, però és un risc molt més gran fer servir aquest tipus de política, perquè si dones el poder a una única persona corrupta les conseqüències són pitjors. Llavors, jo crec que el que pregunta Tomàs és molt important per tenir en compte. Si el sistema polític de Plató fos 100% segur, tot el món el faria servir. No obstant, avui en dia predomina la democràcia i jo crec que això no és cap coincidència, sino que és perquè aquest és el millor sistema polític que tenim. Tot i que hi ha lògica en el que diu Plató, la seva teoria es basa en una ira fundamental, creada per la decisió de executar al seu mestre Sòcrates, i no només per la raó.

Linda Toribio Candel ha dit...

1.- Crec que vol dir que l'home més apte per governar és aquell que no domini en la seva persona el desig, és a dir, la part concupiscible. Així doncs, no tindrà una aspiració de poder, no es tornarà un tirà, ni tampoc un corrupte dominat per la seducció material.

2.-Sí, estic d'acord,considero que és l'únic tipus de candidat apte per guiar la societat amb tot el que això comporta. Qui governi ha de ser sens dubte un home racional, però, considero també que hi ha graus dins la racionalitat, no totes les persones racionals són sàvies. Crec que contra més s'apropi l'home a la sabiduria més deixarà de banda els aspectes humans (es desfarà dels seus propis) i es negarà totalment a governar. Un savi realitzat no té ja res a veure amb un sistema, si no pot reconèixer en ell mateix condicions humanes, tampoc les veurà en la resta de persones. Les divisions que es fan a la societat s'han realitzat des de la ment i el pensament, per tant, qui organitza i crea aquests pensaments és qui ha de governar. Sí, serà un home racional, però mai un savi.

3.- Tomás, primerament m'alegro de que tinguis una opinió en contra, així es pot reflexionar i debatre més. Potser sona massa radical el sistema de Plató, però és veritat que no a tothom li corresponen les mateixes funcions (som diferents en quant a habilitats, intel·ligència...). Si deixem a un nen jugar amb foc es cremarà i potser també provoca un incendi. Això és el que vol evitar Plató, el desordre, el sofriment... Per tant, el seu sistema és un ordre perfecte, però es limita a unes condicions inicials. Una persona neix d'or o d'argent i ja està. No existeix el poliment per ell, no hi ha opció a l'evolució. No crec que estiguem rotundament determinats per una naturalesa, però aquest canvi comporta sortir fora de lloc, no seguir les pautes que ell dóna (artesans, guerrers i governants). No hi ha un govern que pugui mantenir satisfetes moltes variables i les característiques de l'home són infinites. Ha tractat de fer un sistema finit per uns components d'infinites possibilitats.

Albert Navarro ha dit...

Proposo fer una sèrie de comentaris per arribar a un ACORD general dels que han participat fins ara sobre com seria dirigit el millor estat, seguint les pautes de Plató.

Si els concupiscibles es deixen portar pels seus desitjos, no raonen i ténen mala determinació, jo els deixaria on proposa Plató, encargats del camp, construcció i comerç. I aquí ve una qüestió molt important, què fa més por, un estat dominat per no racionals, o un estat dominat per racionals i savis? Plató descriu com és l'ánima de la persona, però no descriu la seva personalitat ni intencions. En quin moment diu que tots el savis siguin bons? Precisament per la seva saviesa són els que més s'haurien de vigilar (Doncs què fa a l'home l'animal més perillós del planeta?). Dit tot això, recordem que els irascibles es deixen portar pel coratge i les emocions, però no ténen gaire part racional, penseu alguna manera més idónia de portar l'estat, de manera que els savis siguin controlats, sense que els irascibles prenguin poder, i no afecti negativament a la majoria concupiscible? Qui hauria de manar? Per què? (Esteu en desacord en tot? Per què? xd)

Tomas Berjaga ha dit...

Sincerament, el que diu Plató de que naixem d'or o d’argent ho veig una "tonteria" perquè es impossible classificar en grups als humans(L’intent de classificar els humans en grups, a més, solament ens ha portat problemes ja que moltes vegades han desembocat en conflictes com per exemple la Segona Guerra Mundial) ja que cadascun és diferent i té els seus propis matisos que al final es el que té realment valor. Per una altre part, el sistema que proposa Plató no deixaria a l'home escollir el que ell realment vol fer amb a seva vida ja que estaria obligat a realitzar una tasca per la qual en teoria esta “predestinat”, per tant amb aquesta forma de govern estaríem violant els drets dels humans ja que no tindríem una llibertat total sobre nosaltres mateixos.

Per això, enllaçant amb el que diu l’Albert, jo crec que la millor forma de govern seria una democràcia perquè tothom té veu i vot, a mes dona una llibertat personal total. Això si, hauria d’estar sotmesa sota unes lleis acordades per tota la població sinó seria populisme i això es el realment pot crear injustícies com la que va experimentar Plató.

Per un moment imagineu que vosaltres en aquesta ciutat seguéssiu una persona del grup concupiscible. Us agradaria rebre ordres i no tindre veu dins la vostre ciutat, la qual cosa estaria a prop o seria un tipus de dictadura?

També m'agradaria saber perquè creieu que un sistema democràtic, en el que tothom té veu i vot, es pitjor a un que priva de llibertats als seus ciutadans i els sotmet(Dictadura)?

Albert Navarro ha dit...

Sigui o no un estat democràtic, Tomàs, algú ha de regir i donar ordres, sino no seria "just" segons Plató, i ja pots deduir que no funcionaria.

Bruno Pijnenburg iranzo ha dit...

Per una part estic d'acord amb Plató, perquè si que és veritat que el més indicat per fer política és qui poseeix més coneixements ja que les seves decisions seràn més bones degut al seu coneixement. En canvi no estic d'acord en que la vida correcta és la vida dedicada al coneixement ja que és una cosa subjectiva i no per a totes les persones, la vida dedicada al coneixement és la vida correcta, a lo millor per a una altre persona la vida correcta és la guiada pels seus sentiments o pels seus desitjos.
En una societat és molt relatiu el que és correcte o no.

Pau Tena ha dit...

Pau Tena

- Crec que Plató en aquest fragment ens vol dir que el qui ha de governar el poble ha de ser una persona sense interessos polítics i econòmics, per tal de que governi de la manera més imparcial possible, és a dir que governi millor. Segons ell, aquest governant ha de ser una persona que no vulgui governar.

- No estic del tot d'acord amb aquesta afirmació, ja que crec que si a una pesona no li agrada governar, no ho pot fer, perquè si ho ha de fer ho farà amb desgana i malament.
Jo crec que la persona adecuada per fer-ho, és aquella que li agrada governar, i a més a més, ho sap fer de manera imparcial i sense interessos, tot i que actualment no hi ha cap governnat així.

Pau Tena ha dit...

Pel que fa al comentari del Bruno, estic d'acord amb el seu comentari, tot i que m'agradaria preguntar-li una cosa.
Estic d'acord, que el governant del poble, ha de ser una persona que estigui controlada per la seva part racional, ja que així podrà prendre les decisions més adecuades i justes.
També estic d'acord en que no tota la societat ha de dedicar la vida al coneixement, ja que com diu Plató, en la seva ciutat ideal, hauria d'haver, les persones controlades per la part racional (governants), els que estan controlats per la part irascible (guardians) i els que estan controlats per la part concupiscible (poble). És a dir, que hi ha d'haver diversitat, i cada estil de vida té uns aventatges i desventatges.
Però, tinc una pregunta i és la següent:
Tu creus, tal com diu Plató, que qui governa no ha de voler governar, i així serà millor?

Bruno Pijnenburg iranzo ha dit...

Responent a la pregunta del Pau, en la meva opinió qui governa ha de voler governar, pero hem de mirar quins interessos i motivacions té aquesta persona per voler governar.
Per exemple si una persona vol gobernar perquè vol tenir poder i guanyar molts diners, llavors aquesta persona no serà la idonia per gobernar ja que només mira pels seus propis interesos. En canvi una persona que vulgués gobernar per ajudar al poble i millorar les coses per a la societat si que serà la indicada per gobernar, ja que estaría mirant per l'interes general.

En definitiva, en el que ens hem de fixar no és en que si una persona vol gobernar o no, si no amb quina intenció o motivacions ho fa.

Bruno Pijnenburg iranzo ha dit...

Contestant a la pregunta de que creieu que vol dir Plató amb aquesta frase, crec que Plató el que ens vol dir és que la persona més indicada per gobernar, és aquella que no vol fer-ho ja que aquesta persona que no vol gobernar serà portada més per la seva part racional ja que no mirarà pels seus interessos, si no que utilitzarà la raó i farà el millor per a la societat, que és el que s'ha de fer. En canvi si goberna algú que vulgui gobernar és molt més fàcil que aquesta persona es deixi portar per la seva part concupiscible i miri pels seus desitjos que com per exemple podrìen ser el poder o els diners, i per tant perjudicarìa a la societat.

giulianna bianco ha dit...

-Crec que Plató vol dir en aquest fragment,segons el seu pensament, les persones neiexem predestinades a una classe social.Com per exemple, pots neixer "d'or" i venr d'una familia de "plata" com diu Plató. Encara que no vulguis manar, si estas predestinat, ho acabaràs fent per què segurament seràs el més indicat per fer-ho , ja que has nascut per aixó.
Més a més, aquesta persona serà racional per naturalesa i no es deixarà emportar per la part concubiscible o irascible.

-No estic del tot d'acord per què si una persona no té motivacions per fer el que li toca, dona igual si sap manar o no, farà el seu treball malament. Per tant, crec que el que mana té que voler manar.

Marina López ha dit...

Considero que el que Plató vol dir és que si qui con governar és una persona avara, que desitja el poder, llavors governarà pensant més en ell mateix que no pas en el poble. En canvi, si governa un filosof, un pensador o una persona que sigui racional, llavors, pensarà en la ciutat i els seus habitants i, a més, governarà de forma justa.

Lluc Lopez ha dit...

La meva interpretació de la frase de Plató és que si algu governa per voluntat propia, ho fa perque hi ha algun motiu tant del tipus irascible, reconeixements i prestigi, o concupiscible, diners i/o privilegis, darrera d'aquest interes per formar part d'aquest selecte grup de governants.

I no hi estic massa d'acord, ja que el fet de forçar a una persona a realitzar una feina que ell no vol fer, es predestinarla no ser una feina impecable pel simple fet de que no li posara ni les ganes, ni el interes que hagues possat d'una altre manera.

christian grossmann ha dit...

Amb la frase "L'estat on qui governi no vulgui governar serà el millor estat", Plató vol dir que aquells estats on governi algú que tingui el desig de fer-ho, no ho farà pel bé del poble, sino per tenir poder, ja que serà guiat per la part irascible i concupiscible de la seva ànima, per això, Plató diu que només els racionals, aquells que no els mani el desig de governar ni el poder que això comporta, seran els més adients per tirar endavant una ciutat, ja que són als quals se'ls hi ha ofert l'educació necessària per realitzar aquest càrrec i pensaran en el bé dels altres per damunt dels seu, que en definitiva, és com hauria de ser un governant.

christian grossmann ha dit...

Personalment, no estic d'acord amb el que pensava Plató, perquè no crec que les persones només puguin ser guiades per una part de la seva ànima. Crec que fins i tot aquells que la seva part racional mani per damunt de les altres, caurien en la temptació d'aquirir poder, diners i plaer si els hi posessin davant. Ja que no hi ha ningú, i aquell qui ho negui és un hipòcrita, que no abusaria del seu càrrec si tingués l'oportunitat de fer-ho, encara que només fos una sola vegada, perquè sempre a la vida, la nostra part concupiscible i irascible ens dominarà en certs moments i ni els més racionals de tots podran impedir-ho.
Per aquesta raó, crec que un bon governant seria aquell que tingés estudis per fer-ho(com pensava Plató) i que sigués capaç de guiar bé al poble, tot i que no fos capaç de sucumbir al poder, perquè no hi ha ningú que no li agradi el poder.

christian grossmann ha dit...

Personalment, no estic d'acord amb el comentari del Bruno, on diu que la vida correcta no és la vida dedicada al coneixement. Jo sí que crec que la vida correcta és la dedicada al coneixement, perquè el coneixement i la sabiduria són el més important en la vida. El Bruno diu que a vegades els sentiments i els desitjos són el correcte per a guiar una vida, però jo en canvi penso que els sentiments i els desitjos no perduren, se'n van i són coses del moment; en canvi, el coneixement perdura durant tota la vida i quant més tens, més poderós ets, perquè el coneixement és més important que els diners o els sentiments, perquè pensar i saber mai et farà mal, però els sentiments i els plaers, poden traicionar-te i fer-te infeliç.
A més a més, crec si una societat i/o una persona vol tirar endavant i prosperar, ho haurà de fer per mitjà del coneixement, i no pas dels sentiments i els plaers. Per això estic totalment d'acord amb el que pensava Plató, que la millor vida és la dedicada al coneixement.

Marc Martinez Barnes ha dit...

Personalment, no estic gens d'acord amb el que deia Plató. Per ell, la bona vida és la que es dedicada al coneixement però també pensa que el més intel·ligent ha de dedicar-se a la política, però pensant amb els polític que tenim al nostre país creieu que tenia raó amb el que deia? Més d'un dels diputats del congrès tenen un simple màster o només poseeixen el títol de batxillerat, és a dir, mirant-lo d'aquesta manera, quan acabi aquest curs, podria ser polític jo mateix. Amb tot això, seguiu pensant el mateix respecte les paraules de Plató?

Guillem Gonzalez Cid ha dit...

Interpreto la frase de Plató com una referència al seu sistema de societat ideal i justa i referint-se, concretament, a que els qui vulguin governar estan dominats o per la seva part irascible, el tenir l'orgull de governar i sentir-se el més fort, o per la part concupiscible, el voler tenir el poder per satisfer tots els teus desitjos. En canvi, si no vol governar, significa que no és dominat per cap d'aquestes dues parts de l'ànima i, per tant, serà dominat per la part racional, cosa que el farà ser un governador just.

No crec en el sistema classista oligàrquic de Plató. Per mi, en una societat ideal, no han de ser només sàvies les persones que manen, si no que ho ha de ser tota la població, possibilitant que pugui governar qualsevol persona que sigui escollida per tothom i amb un bon criteri. El fet de dir que qui no vulgui governar serà un bon governant és purament filosòfic, ja que tothom vol fer les coses de la manera que creu que s'han de fer; per tant, vol governar. Ningú està còmode ni és feliç fent quelcom que no vol fer. Aleshores, tothom vol governar i no crec que existeixi algú que no ho vulgui fer.
No estic amb desacord amb cap comentari, trobo que són bons punts de vista per interpretar a Plató.

Fali Morillas Villacañas ha dit...


Pel que fa a la frase, crec que Plató vol dir que han de governar de manera desinteressada, sense buscar treure'n profit. D'aquesta manera el govern treballaria pels ciutadans i seria una bona manera de tenir contenta a la població i aquest fet faria que hi haguès justícia a la ciutat.

Martina Soler Antón ha dit...

No estoy de acuerdo con esta frase de Platón ya que, como dice Fali, deben gobernar desinteresadamente para así no sacar provecho de ello y beneficiarse a sí mismo sino que se centran en el pueblo y la justícia de la ciudad. Bien pues en mi opinión hacer algo el cual no te apetece hacer se hace con desgana y no se da lo mejor de uno mismo. Gobernar sin quererlo implica tener una serie de obligaciones, preocupaciones, etc. que no quieres tener y que te serán, de alguna forma, indiferentes. Para poder gobernar tienes que tener ilusión y ganas com con cualquier otro trabajo sino, insisto, se trabaja sin quererlo y no se da lo mejor que se podría dar.

Mariana ha dit...

-què creieu que vol dir Plató amb aquesta frase?

Plató ens diu que que la persona que arribi al poder no ha de ser concupiscible, no ha de voler(per avaricia) arribar al poder, la gent que reuneix aquests requisits per a ell són la gent racional, els savis, aquestos no pensaran en els seus desitjos i per tant no decidiran pel seu bé propi sino d'una manera savia, pensant en tot el poble.Aquest savi dedica tota la seva vida al coneixement i per tant és el que ho sap tot per això ha de governar.


-esteu d'acord?
Veig bé que governi una persona savia, que no pensi en els desitjos propis, pero hola? això no existeix es impossible, tots els humans ens equivoquem algun cop de la nostra vida i ens deixem portar pel poder i tampoc existeix cap persona que ho sàpiga tot.
També és veritat que no veig molta democràcia en aquest mètode, Plató no creia molt en ella, pero jo sí i per això no estic pas d'acord amb ell.El poble ha de decidir, normalment ho decideix pel seu bé propi, es injust, pero si ho decideix la majoria ho veig bé.

Mariana ha dit...

esteu en desacord amb el que diu algun company?

No estic d'acord amb alguns comentaris que diuen que el que ha de governar ha de ser una persona que els seus interessos no sigui poder i diners, això no es pot decidir, les persones canvien i el que decideix és el poble gràcies a la democràcia.Mai podem saber qui serà bon governant , ens em de guiar pel nostre instint.

Els comentaris de estic d'acord amb el que Plató diu del coneixement tampoc estic d'acord.No hi ha una persona que es dediqui plenament a aixó, no seria persona i tampoc penso que se l'hi hagi d'obligar a excercir un càrrec que no vol o que el coneixement sigui restringit a un grup minoritàri.

Kelly Martinez ha dit...

esteu d'acord?

En mi opinión no estoy de acuerdo con lo que dice Platón ya que una ciudad tiene que estar gobernada desde la justicia, y en mi opinión escuchar al pueblo y decidir de manera colectiva quien tiene que ser la persona que les gobierna es la manera justay correcta . Tanto como dicen Fali y Martina se tiene que gobernar de manera desinteresa , ya que una persona si decide gobernar tiene que hacerlo por el bien común del pueblo y no es si mismo .

Paula Lopez Gonzalez ha dit...

No estoy de acuerdo con lo que dice Platón por que a lo que se refiere es que, como han dicho Martina y Fali, deben gobernar sin sus intereses para así no aprovecharse de nada de lo que hacen y beneficiarse a sí mismo sino que se centran en el pueblo y la justícia de la ciudad. Pero creo que si eso se hiciera sería un gran error ya que si tu haces algo que no te gusta al final nada te impulsará a seguir y lo acabaras dejando por muy justo que sea en realidad.

Fali Morillas Villacañas ha dit...

Malgrat que la idea de Plató emprada de manera correcta seria la més ideal, no hi estic d'acord ja que avui dia no es podria dur a terme ja que la classe política actual no està preparada per governar desinteresadament.

Tampoc la veterania i els anys d'estudi no sempre són sinònims de poder gerstionar correctament una ciutat o un país així que crec que la idea de Plató era massa ideal.

miki nogal ha dit...

La frase descriu una utopia que reflexa una situació ideal que tothom s'administri sense conflictes i sense la necessitat d'un lider.

Plató diu que el que més sap s'ha de dedicar a la política per la força necessaria que ha de tenir un LIDER per transmetre i guiar al seu poble cap el bé comú.

Avui en dia es vota a partits polítics però al final és el seu lider el que influeix en l'electorat per decantar l'intenció de vot. En Estats Units de America al final tot es simplifica en escollir entre dos candidats, els altres s'han caigut pel camí.

Jo estic d'acord si entenem que el que més sap és el que més influeix.

Roger Pascual ha dit...

La política és un dels àmbits més importants considerats per Plató i un dels temes que més va reflexionar a fons. Plató proposa un sistema de govern on manin les persones amb més coneixement, és a dir, l'aristocràcia. Es pot observar clarament la divisió que fa Plató de les tres parts de l'anima i de la ciutat. Segons ell, el poble que treballa dels oficis materials, pertany al tipus de persona on hi predomina la concupiscibilitat; els guardians, pertanyen a les persones que els hi predomina la irascibilitat; i els governants seràn les persones que els hi predomini la racionalitat.
Per donar a entendre millor aquest concepte, Plató fa la comparació d'aquest sistema de govern amb la tripulació d'un vaixell: encara que vulgui intentar manar el més fort o el més valent, si aquest no té els coneixement de com portar una navegació, fracassaran; per tant els que hagin de conduir a la tripulació seran els que tinguin els coneixements necessaris; finalment, la resta de la tripulació seran totes les altres persones: les concupiscibles.

Roger Pascual ha dit...

A partir de l'exemple del vaixell esmentat, sembla prou convincent el sistema de govern que proposa Plató. Tot i així, jo no hi estic del tot d'acord amb la seva reflexió. Bàsicament perquè si poses una persona racional a governar, significa que pel simple fet de ser una persona racional vol dir que no té el desig de voler manar. Això significa que estaràs obligant a algú a fer algo que no vol. Per tant, el més probable és que aquesta persona no efectuï el seu ofici amb el bon rendiment que una persona tan qualificada com amb ganes podria oferir.

Pol Espejo ha dit...

"L'estat on qui governi no vulgui governar serà el millor estat".
-què creieu que vol dir Plató amb aquesta frase?
Jo crec que Plató amb aquesta frase vol dir que ha de governar aquell que governant no estigui satisfent un desig perquè llavors es tractaria d'una persona que li predomina la part concupiscible de la seva ànima. Hauria de manar una persona que simplement és limités a governar per mantenir el seu poble en les millors condicions possibles, és a dir, una persona racional.

Laura Kb ha dit...

Crec que el que vol dir Plató amb aquesta frase és que els que volen governar, tenen un desig de governar, per tant estan traient la seva part concupiscible i els que han de governar són els racionals. Uns que es mostren ja amb el desig de voler governar ens donen a veure que governaran més guiant-se pels desitjos, no pels pensaments.

Natàlia ha dit...

-esteu d'acord?
No estic d'acord amb les paraules que a dit plato ja que si vols fer alguna cosa, has de tenir passió. Per exemple, jo no seria mai algo que no vull ser perque se que al fi ho fare malament, perque? Doncs perque no tinc cap motivació, ja que no m'agrada. Igualment amb un governador que te el poder sobre tot un poble. Si algu vol ser governador a de saber el pes que te amunt i tot el que a de fer, i per descomptat, fer-ho be.

Camila Alonso ha dit...

En mi opinión, Platón con la frase quiere decir que si gobierna alguien que desea gobernar, no seria un gobierno justo, es decir, si eso pasa seria una persona concupiscible y eso no debe ser así. el que tiene que gobernar no debe mirar por sus deseos, tiene que ser una persona racional que mire por los demás y no por el, que que no debe tener nada por lo que mirar tratándose de su bien y sus deseos

Camila Alonso ha dit...

En parte estoy de acuerdo ya que un gobernante tiene que ser racionaba ya que se supone que es una persona con conocimiento, pero una persona tiene derecho ha decidir lo que quiere y tener algo a lo que aferrarse.

Nathalia Quipuzco ha dit...

"L'estat on qui governi no vulgui governar serà el millor estat".
-Què creieu que vol dir Plató amb aquesta frase?
Està clar que Plató està relacionant el desig de manar amb allò que predomina en les persones concupiscibles. I segons Plató nomès governarà qui tingui el veritable coneixement i per tan aquesta persona serà virtuosa, i posseirà la virtut per excel·lència que es la virtut de la Justícia. Posseint aquesta virtud ets considerada una persona justa per lo tant pots governar. I això es degut a que aquesta persona per haver arribat aqui habrà estudiat tot el que se li demana.
Per tant l'objectiu de Plató s'haurà complert, crear homes savis perquè governin l'Estat i hi hagi un govern ideal basat en la Idea de la Justícia i el Bé.