dissabte, de novembre 09, 2013

Justícia i majoria

Una de les motivacions de Plató en redactar la seva coneguda "República" és mostrar com la justícia té a veure amb la saviesa i no amb les opiniones majoritàries (considerava la democràcia un sistema que calia evitar).

Analitzem com funciona la nostra Justícia. Davant d'un cas de suposada injustícia es porta a terme un procès que acaba quan un jutge determinia una sentència. Cal dir que els jutges són triats a partir de dures proves de coneixement de lleis.

D'altra banda tenim un govern que governa recolçat per la majoria (de la gent que vota). Aquest govern pot indultar a algú, és a dir, treure una condemna dictada per un jutge.

I també tenim una instància superior, el Tribunal Suprem, que és el màxim responsable de la interpretació de les lleis a España. Aquest pot atendre recursos a sentències considerades injustes com,  per exemple, un indult que hagi donat el govern. La decidió en aquest cas la prenen els membres del Tribunal per votació.

Tenint això en compte, llegeiu la següent notícia i digueu què en penseu i què creieu que diria Plató de tot plegat.
http://politica.elpais.com/politica/2013/11/07/actualidad/1383844931_909293.html

26 comentaris:

carless ha dit...

Plató, diria que la única persona prou sabia per saber quin tipus de sanció li pot caure a aquest home, si apliquèssim el seu sistema de govern, seria el governant o filòsof, ja que és el que té la idea de justícia més clara, i que per tant el que l'aplicaria millor.

Sara Miquel ha dit...

En relació al nostre sistema de govern, opino que és realment dolent. No te cap sentit tenir a gent qualificada, que ha estudiat les lleis i que s'ha dedicat a ser imparcial i objectiu, per saber que és la justícia. De que serveix si un govern pot indultar? El govern no el formen persones llicenciades en dret, que passen exàmens i estudien la justícia. El govern el formen persones que diuen saber fer el millor per al país, però que ni tant sols passen exàmens per dedicar-se a la política. Potser només s’han tret el grau de ciències polítiques i amb això ja es creuen que saben més de justícia que els que realment l’han estudiada. Com un sistema polític actual, pot estar tan malament estructurat?

Pel que fa a la notícia, crec que està molt bé que s’hagi anul·lat l’indult, ja que no veig cap raó per la qual la persona culpable hauria d’estar absolta. Però el que és trist de veritat és veure com s’ha pogut indultar una cosa així. Com el govern ha tingut el dret a fer-ho, si no sap res de justícia, i no sap res de legalitat.

Considero que Plató estaria totalment en contra del nostre sistema, en el que persones qualsevols tinguin el dret a decidir si ens mereixem estar en la presó o no. Els manca estudi, els manca saviesa, i pensen que coneixen la justícia, quan la única cosa que tenen son opinions.

Anònim ha dit...

Ya para empezar, lo más seguro es que Platón no estuviera de acuerdo con que la justicia la impusieran personas que supuestamente la han estudiado, pues el concepto de justicia para el "no ha sido todavía encontrado" y por tanto, cualquier razonamiento al respeto no sería mas que una OPINIÓN (por mucho que este razonamiento se base en una ley impuesta en la Constitución).

Y si esto fuera poco, ya no hace falta mencionar que diría de un sistema donde el político (elegido por votación y no por sus virtudes) es capaz de revocar acciones impuestas por alguien que supuestamente "está más cerca del concepto de justicia". Vamos, todo un caos.

Adrià Gómez ha dit...

Sota el meu punt de vista, em sembla vergonyós que coses així segueixin passant en l'actualitat. Crec que l'estat hauria de estar totalment dividit en els tres tipus de govern: el judicial, executiu i legislatiu i que cadascú faci la seva feina, sense interposar-s'hi en les decisions que un fa, perquè, "aparentement", cadascuna de les parts sap què fer perquè els seus constituents han estudiat i s'han especialitzat per fer la feina que els pertoca. En grans trets, el que vull dir és que el poder executiu no ha de posar en dubte cap decisió del poder judicial, i menys canviar una sentència, ja que, com he dit abans, ells ja saben el que s'ha de fer en tot moment. I ara parlaré en general, creieu que és normal que s'indulti a una persona havent posat en perill a moltes persones a la carretera sense importar-li res? Creieu que aquest home és digne de ser posat en llibertat sense un càstig mereixedor? Em dona molt a pensar pel que fa aquest país, quins ideals es tenen doncs? No ho entenc.

Pel que fa al pensament de Plató, ell també estaria en contra del fet que hi hagi persones que posin en contra les decisions d'aquells que en saben més i agafin la justícia per la seva mà. És a dir, per plató els que han de governar són els filòsofs perquè són els que tenen la idea de justícia més clara que ningú, i en l'actualitat, els que tenen la idea de justícia més clara són els jutges i no els polítics.

Andrea Llopis Aloy ha dit...

En nostre sistema de govern tampoc està del tot mal estructurat, sinó que caldria aplicar-hi alguns canvis, com per exemple el que critica la Sara. El polítics haurien de ser persones formades, amb estudis i si més no que haurien de passar una sèrie de proves. D'aquesta manera moltes de les decicions que es prenen avui en dia en el nostre país no serien constantment males decisions.

Des de el meu punt de vista, el fet que una persona, que ha estat culpable d'acabar amb la vida d'una noia, hagi estat absolta per el nostres polítics, em sembla una vergonya i una demostració clara de la gent poc qualificada que governa el nostre país. La pregunta és: Si no saben ser racionals a l'hora de resoldre un problema tant clar, com sabran tirar endavant un país?

Plató estaria en contra del nostre sistema polític principalment per el tipus de gent que ens governa. Gent inculta i amb la part racional mínimament desemvolupada.

Anna ha dit...

Sota el meu punt de vista, el govern no hauria d’haver indultat al conductor kamikaze, ja que va posar en perill la vida de les altres persones i de manera voluntària, en un desesperat acte suïcida. Per tant, trobo encertada l’acció presa pel Tribunal Suprem.

Segons Plató, la democràcia és la pitjor forma de govern, ja que la majoria es deixa manipular i es guia per les seves opinions. Plató deia que l’aristocràcia és la millor forma de govern, i per tant segons ell hauria de governar un filòsof o sofista, que són els que més s’apropen a la idea de justícia.

Rodrigo ha dit...

No se que decir..., me parece basatante patético pensar que un hombre sea puesto en libertad,sin cumplir una pena que se le ha puesto de una forma justa después del alboroto causado matando a una persona y yendo en direccioón contraria por una autopista como un kamikaze y el gobierno no es NADIE como para indultarle, como bien dice Adriä debe haber una clara separación de los poderes y cada uno q actue por separado.

En cuanto lo que pensaria Platón, Platón se reiria de nuestro sistema ya primero no funciona como teoricamente debería y segundo es al revés de lo que propone él, es decir la aristocrácia, el govierno de los sabios, los que tienen más clara las ideas, en este caso la de justicia y q fueran ellos los que decidiesen que es justo y que no.

Rodrigo ha dit...

No estic d'acord del tot amb el que dius Andrea, el fet de que els politics estiguin ben formats o no, això seguirà sent igual, l'actual president és notari....ai lo dejo ;)

Rodrigo ha dit...

Sara, el sistema politic esta ben estructurat, el problema es a la práctica no s'aplica.

Aarón Segovia Blanco ha dit...

Estic totalment d’acord amb el David, ja que la forma de govern que esta vigent a Espanya, no agradaria gens a Plató. Per començar el nostre govern, i per tant la sobirania, recau sobre el poble, fet que Plató discutia, al mateix temps que explicava que l’aristocràcia és la millor forma de govern per un poble (govern del savi o filòsof). En segon lloc, és horrible veure la situació actual Espanyola, on en certa mesura, es menysprea el treball de persones formades per realitzar la tasca especifica de jutjar, amb un acte de canvi envers la decisió presa per aquest individu, amb la qual, segurament es valora més subjectivament (contrarietat, perquè les lleis es redacten de forma objectiva).
És cert que és necessària una forma de canvi de decisions, però crec que aquest poder no ha de recaure en el “poble”, sinó que ha de recaure en persones també formades capaces de jutjar. I per a això ja tenim un tribunal.
Al final acabem pensant com Plató, i segurament pensem que aquestes persones (el jutges) han de ser, les que més clara tinguin l’idea de justícia, i no pas el poble, que encara que sigui de manera democràtica, no té com a part destacant la racional, i per tant, poc clara la idea de justícia, fent dels seus actes opinions.

Genís Lucas ha dit...

Per començar, vull dir que en aquest país en concret les coses no s'estan fent i no és una novetat. Això bé repercutit d'un problema de confusió entre sentiments i objecció i ho podem veure-ho en la notícia que ens han donat. Crec que moltes vegades els tres poders no saben distingir amb suficiència saber quan els sentiments haurien de sobrepassar per una equivocació o accident i quan s'hauria d'aplicar objectivitat, ja que ni els més savis sabrien distingir entre que és just i que no. Una gran qüestió que fa d'un simple fet fa que busquis grans preguntes. En conclusió, la meva opinió que aquestes persones que han pogut experimentar o estudiar amb més detalls han de saber que hauria de ser correcte o si més no saber ser objectius davant les nostres lleis.

Segons Plató, trobaríem una solució immediata doncs seria ideal. Ja que el governador que és un filosof tindrà la idea de justícia més correcte per tant ell tindra aquesta veritat sobre el cas de la noticia esmentada.

Dídac Tirado ha dit...

Para empezar el gobierno no debería poder indultar a gente, ya que como muy bien Sara a dicho, esto lo tendría que decidir gente con estudios, que hayan pasado años estudiando para poder ejercer su profesión lo mejor que puedan.

Por lo tanto, Platon estaría totalmente en contra de nuestro sistema judicial, porque primero, y mas importante, el defiende que la justicia debe de ser implantada por personas que saben de que va el tema, que han estudiado. Ni aún así esta persona sabe cual es el concepto de justicia, ya que tal y como dice David, "no ha sido encontrado".

Anònim ha dit...

Otra cosa sería si la forma de gobierno fuera una aristocracia, y es que Platón, como ya sabemos, era un gran defensor de esta forma de gobierno. En este caso, y dejando de lado este caso en particular, firmemente creo que Platón SI estaría de acuerdo con que éstos aristócratas pudieran anular sentencias. No obstante, y con un gobierno de chimpancés como el actual, pienso Platón diría lo comentado en mi otro comentario.

Unknown ha dit...

És indignant que el govern pugui indultar a qui li doni la gana quan li doni la gana, com pot ser que algú que ha matat a una persona, una vida humana jove i amb moltes coses per viure encara, sigui indultat i només hagi de pagar 4000€, així jo també podria matar a mig món i només pagant em trec tots els carracs de sobre. això demostra un cop més com no estem governats per persones sinó per carteres andants que per uns quants billets són capaços de deixar a la família de la víctima sense justícia. Ha fet bé el Suprem en dir que no a aquesta indultació, per a Plató els membres d'aquest tribunal serien els governants de la polis, ja que són els que mes saben i els que mes han estudiat sobre aquest tema. El govern hauria de preocupar-se mes en millorar el país que en indultar a la gent com si es tractes de comprar pomes, perquè ja que governar tampoc ho fan bé que no es fiquin en altres coses que tampoc saben com va.

Unknown ha dit...

Per Plató el nostre govern no tindria validesa, perquè ell el que deia és que els governants ho eres per les seves capacitats i no pel que opines la majoria. i justament així és el nostre govern, els nostres governants són votats per una majoria que en veritat saps que no ho estan fent bé però que tampoc saben com canviar-lo així que tanquen els ulls i ho deixen corre. Porto donant me conte del fastig de govern que tenim massa poc temps però no crec que sigui des de fa poc això, tenim un govern injust i per aquests actes queda demostrat.

Sol Serra ha dit...

Tots sabem que el govern també es mou per interessos, lamentablement el poder és el que més importa. Es vergonyós que la vida d'un jove tan sols valgui 4.000€ i que la justicia sigui capaç de perdonar el que per mi es un assassi. La justicia no existeix perque realment no hi ha gent justa. Per ser justos hauriem de tenir en equilibri els nostres valors i aixo costa de trobar. Per Plató, la idea de justicia nomes la pot trobar una persona amb les tres parts de l'anima ( cuncupiscible, irascible i racional ) equilibrades, i en la seva idea de govern, la Democracia no era ideal per un pais, ja que la gent de peu no estava capacitada intel.lectualment per prendre decisions .

Unknown ha dit...

Como muy bien dicen algunos, Platón no estaría de acuerdo con nuestro sistema de gobierno ya que él no estaba a favor de la democracia. En su época lo que pasó fue que condenaron a Sócrates, siendo inocente, y en este caso, se ha indultado a un culpable.
Dejando a un lado a Platón, yo veo muy bien la respuesta del Tribunal Supremo al anular el indulto porque ese hombre no lo merecía después de haber matado a una persona y haber puesto en peligro mortal a muchas otras.
Como ha dicho la Sara, el Gobierno no debería tener poder para indultar a nadie, ya que de eso deberían encargarse los que entienden en leyes.

Laia Fusté ha dit...

Totalment d'acord amb el que diu la Sol. Tot, ara per ara i més en la política és mogut per l'interés i el benefici propi.
En la societat d'avui en dia aquell qui té dret d'expressió és el més ric, ja que radere de les seves paraules va un feix de bitllets, i al més mediocre el deixen parlar com si tothom hi fos interessat quan el que realment fan és comptar quants milions d'euros perdrien si paguéssin a gent per callar a aquell com aquella, que no pot pagar les seves paraules, i això ho tapen i ho posen ben maco fent veure que es tracta d'allò que anomenen, democràcia.
És, per aquest motiu, que Plató no desitjaria cap mena de democràcia ni ara ni mai, ja que és molt fàcil fer una carrera i acabar en un càrrec polític sumament important i omplir el cap a la població de demagògies que ni tan sols veuran.
El que Plató proposa és que aquell qui sigui capaç de governar un país, d'aixecar-lo i de posar tots aquests desordres en el seu lloc és aquell capaç de complir allò que es diu, de saber el que fa i de fer-ho pensant en el bé públic i no pas en el seu propi, per tant, una persona moderada, prudent i forta tan psíquicament com moralment, o resumint-ho en una sola paraula: Un filòsof.

Pel que fa a la notícia és realment penós el que està passant amb la societat i sota el meu punt de vista, crec que Plató, al veure això, hagués mort per parada cardíaca.
Com és possible que hagin pensat què fer amb aquesta persona? És que estem tots bojos?

Crec que Plató estaria totalment en contra del funcionament del nostre sistema i en que gent tant inculta tingués responsabilitats tan grans com aquestes, les quals mostren un molt alt grau d'irresponsabilitat i iracionalitat i que la paradoxa de que gent que ha de lluitar per la justícia del país faci totalment al contrari sigui possible.

Agatha Guerrero ha dit...

Aquest acte, l' únic que demostra és la capacitat de persuasió que poden arribar a tenir els interessos, en aquest cas els diners, com és possible que aquest acte per part del conductor sigui indultat? I com és possible que un assassí estigui en llibertat per 4000?, això demostra fins a quin punt vivim en una societat fixada en els diners, fins i tot deixant de banda la mateixa moral.
Tot i que el preu agües sigut deu, vint,o cinquanta vegades més alt, res agües justificat la seva deliberació, ja que una vida humana no se li pot ficar preu.
Pel que diria Plató, com ja han dit els meus companys, no hi estaria d'acord, ja que aquestes persones no han fet servir la raó sinó els interessos propis..

Unknown ha dit...

Después de todo lo que se ha dicho, creo que el problema son las personas que forman el sistema y no la democracia en sí.
Sobre la teoría, muchas cosas parecen mejor que cuando las pones en práctica.

Unknown ha dit...

Plató estaría totalment desacord pel que fa l'acte de la noticía, es ha dir indultar algú que ha provocat la mort d'una persona i a més a més anant en direcció contrària. Una vegada més es demostra que la paraula justícia no esta ben clara dins del nostre govern i per tant Plató estaria completament en contra perque el fet que ha passat no seria un acte racional.I només podrien governar les persones que tinguéssin la idea més clara de Justícia.

Paola Delgado ha dit...

Como han dicho mis compañeros ya, es muy vergonzoso, hay democracia nadie lo duda, lo que no hay es justicia, solo con ver el caso de Ortega Cano, quien conduciendo borracho mata a una persona y no es arrestado, el dinero es lo que mueve a la justicia por decirlo de alguna manera. Creo que Platón a esto se refería con que solo deben gobernar los sabios, ya que si la forma es por democracia, el estado se convertirá en una tiranía.

CARLES ha dit...

lamentablement un dels problemes que segueix tenint la democràcia, és que a part del vot del poble la segueix movent la gent amb diners, i no pot ser que com una persona te diners pugui fer el que vulgui, com ara ser un assassí i que l'indultin perquè paga. la justícia no s'hauria de poder comprar de cap manera. la justícia hauria de ser igual per a tots, i pot ser de la manera que Plató l'intenta construir, podria funcionar, però sempre acabaria sent injust per al poble que una persona sola decidís per ells perquè al cap i a la fi si el filòsof o gvernan manés acabaria fent el que ell creu just per el poble pero no el que necessita de debò. Però d'aquesta manera pot ser seria una frma una mica més justa que la que hi ha ara, (pel que fa almenys en aquest cas) però no justa del tot.

Laia Fusté ha dit...

Tens raó, Carles, però discrepo en una cosa:

Dius que el filòsof actua en funció del què creu ell que és millor pel poble i no el que necessita de debó...

Jo crec que més que res un filòsof actua en funció de la mescla de l'opinió pública i la seva saviesa i per tant, fa el que creu necessari perquè al menys dues terceres parts de la població la qual mana quedi satisfeta.

Dalila Mitjans ha dit...

Creo que Platón estaría avergonzado con esta forma de gobernar ya que no es normal que tan si quiera se dude de la culpa de una persona que, por cometer una falta, acabe con la vida de un inocente, por no hablar del hecho de indultarle.
Considero que es una grave falta de respeto, de profesionalidad y de justicia. No creo a estas personas capaces de saber gobernar ni de estar capacitadas para tener el puesto que tienen ya que no demuestran tener los conocimientos necesarios para imponer justicia en la civilización.

Nacho Rios ha dit...

Tristament estic d'acord amb el que diu la Sol, avui en dia no existeix cap justicia ja que la gent es mou per "opinions" i ningú s'interesa per la veritat, fent invialble la justicia